Travel

Friday, June 24, 2011

Perkembangan Dalam Kehamilan - Bulan Pertama

Pada waktu ini, tidak ada perubahan yang ketara ke atas diri ibu hamil. Kalau ada pun, hanya sedikit, iaitu darah haid tidak keluar. Bagaimanapun, ada juga yang mengalami haid, tetapi dalam jumlah yang sedikit. Badan terasa amat letih dan mula mempunyai keinginan yang tinggi terhadap makanan, bauan dan bahan yang pelik. Adakalanya sesetengah bahan itu tidak digemari sebelum ini. Rasa loya atau muntah kerap berlaku pada waktu pagi, petang atau malam, dan adakala pula berterusan sepanjang hari.
Semasa bulan awal kehamilan, SENYAWA akan bertukar menjadi janin yang sebesar setengah biji beras (panjangnya lebih kurang 1/8 inci dan berat kurang dari 1 gram). Berkepala dan berbadan seolah-olah berkelopak-kelopak yang terlalu kecil, yang mana kemudiannya akan membentuk menjadi tangan, kaki, perkakas perut, paru-paru, jantung, otak, otot, alat sulit, dan organ lain. Semasa inilah juga sistem urat saraf mulai terbentuk di dalam janin. Jantung mulai berdenyut pada minggu ketiga bulan pertama kelahiran.
Sumber: Ensiklopedia Perbidanan Melayu
Nota kaki Mama:
Alhamdulillah, mama tak mabuk, tak de rasa loya dan muntah di awal kehamilan. Cuma biasanya badan mama rasa 'dedor-dedor' dan mulut rasa kelat.
Biasanya minuman kegemaran Mama nescafe@kopi. Tapi, awal2 kehamilan ni SAY NO TO COFFEE! Rasa tak sedap!! Tapi bab makan, OK lagi... Semua belasah. Heheheh..Cuma mesti pedas!

2 comments:

Terima Kasih Sebab Sudi Komen :)


Daisypath Anniversary tickers